De bestrating in de binnenstad en met name de Leeuweringerstraat is al jaren bron van ergernis. Het leidt regelmatig tot klachten en zelfs tot een inspreker bij een raadsvergadering. Met name voor fietsers en voetgangers is sprake van onveilige situaties. Daarnaast geeft het gebied een rommelig beeld.
Met het herinrichtingsplan Markt en omgeving wordt hier iets aan gedaan en wij zijn dan ook blij met deze grote opknapbeurt.
Zoals ook in de rest van de binnenstad blijft echter het parkeren een gevoelig thema. Meer parkeerplaatsen aan de Donkere Gaard juichen wij toe, maar daar staat tegenover dat aan de kant van de Visbrug plekken niet meer terugkomen. Ondernemers maken zich daar zorgen over en wij pleiten voor het behoud van een aantal plekken voor het inladen van boodschappen.
In het gebied neemt het (toeristisch) fietsgebruik steeds meer toe. Wij vragen daarom om uitbreiding van de stallingsmogelijkheden en andere voorzieningen.
1. Is het mogelijk om op de Visbrug 1 of meerder parkeerplekken de realiseren als de terrassen niet worden gebruikt, bijvoorbeeld ’s winters?
2. Is het mogelijk om op de Korte Havenstraat 1 of 2 parkeerplaatsen te realiseren voor zeer kort parkeren(max 15 minuten) voor het afhalen van producten? (tussenvariant tussen A en B)?
3. Is het mogelijk om de geplande invalide parkeerplaats in de Leeuweringerstaat op te schuiven en parkeerruimte te creëren voor de Mitra (laden/lossen max 15 min.)
4. Op welke wijze is “auto-te-gast” in het plan opgenomen?
5. Waarom staan op de hoek Broeckerstraat/Kromme Haven/Donkere Gaard twee bomen ingetekend en past dat wel?
6. Wanneer komt er een “fietslaadplan”?
7. Inmiddels circuleren er nogal wat reacties op de reactienota VO. Sommige formeel, zoals de brief van de inspreker, andere minder formeel.
Heeft het College hier kennis van kunnen nemen en zo ja wat is zijn reactie?